Din browser tillader ikke JavaScript og Minvej.dk kræver JavaScript.
MinVej.dk - Følelser

Velkommen til MinVej.dk

Basisviden om psyke, sygdom og behandling.
Du kan ikke længere logge på MinVej.dk som bruger, læs mere.

Følelser

Du kan selv være med til at forebygge og tackle svære følelser - som vrede, angst og tristhed.

JULIE

 ”Jeg kunne ikke rigtigt blive glad for noget længere. Jeg trak mig tilbage fra min omverden"

Læs JULIE's historie her
  • Angstanfald – kan man dø af det?
    Panikangst

    Når man lider af panikangst har man korte, men ofte meget voldsomme anfald af angst. Det mærkes fx ved hjertebanken, rysten – eller oplevelsen af ikke at kunne få luft.

    PsykInfo-vejlederens tips


    Man kan blive så bange for at få endnu et panikanfald, at det kan forhindre en i at gøre de ting, man har lyst til.

    Når du er i en situation, der gør dig anspændt og urolig, kan dybe vejrtrækninger hjælpe dig til at bevare roen.

    Flyt fokus til dine omgivelser. Du kan fx tælle alle lamper i rummet – eller antallet af biler – eller noget helt tredje. Bare noget i dine omgivelser, som du kan tælle.

    Husk – panikanfald føles voldsomme og ubehagelige, men de er ikke farlige.

    Værktøjer

    PanicRelief er en gratis app med bl.a. en åndedrætsøvelse, der hjælper dig til at genvinde kontrollen, når du har et angstanfald. Den er testet af Mindapps.dk for Psykiatrien i Region Syddanmark.

    Mindfulness er i basisversionen en gratis app med øvelser til meditation. Du træner din evne til at være til stede i nuet. Så går du måske ikke så let i panik, når du får et angstanfald. Du kan også bruge de øvelser, som du finder her på MinVej.dk.

    PsykInfo-vejlederens tips til pårørende


    Under et angstanfald gælder det om at være der, holde i hånden, holde om eller holde afstand –  alt efter, hvad I har aftalt. 

    Mind om, at angstanfaldet går over igen og at der ikke er nogen reel fare.

    Opdateret d. 03.09.2018

  • Depression – Hvordan bryder jeg tristheden?
    Tristhed

    Har du en depression?

    Det er normalt at være trist af og til. Men hos nogle bider tristheden sig fast - og udvikler sig til en depression.

    Når man har en depression går tristheden ikke over. Det kan være svært at finde grunden til den. Og man får som regel svært ved at klare hverdagens opgaver.

     

    Hvordan kan du forebygge at tristheden bider sig fast?

    Det er forskelligt, hvad der virker for os hver især – men der er flere ting, du kan gøre for at forebygge, at tristheden bider sig alt for godt fast:

    • Forsøg at holde fast i de daglige rutiner – kom op og i tøjet, overhold dine vante spisetider og pas din sengetid. Rutiner er med til, at du holder dig i gang – og skaber ro i din hverdag.
    • Brug en kalender til at få struktur på hverdagen. Afstem dagens opgaver og aktiviteter med dit energiniveau. 
    • Sørg for, at du får søvn nok, så du føler dig udhvilet om morgenen.
    • Husk de små ting, der gør dig glad – fx en god kop kaffe, en snak med en god ven – en gåtur i solen.
    • Sørg for at være fysisk aktiv – en lille gåtur, lidt gymnastik eller andet.
    • Kom ud og få frisk luft og sollys.

    Hvad gør du, når tristheden melder sin ankomst?

     

    • Du skal først og fremmest acceptere, at det er sådan, du har det lige nu. Det er en del af livet at være trist af og til. Som alle andre følelser, går tristheden over igen.
    • Mindfulness-øvelser kan gøre det lettere for dig at være med tristheden.
    • Du kan også forsøge at aflede dig selv ved fx at gå en tur, spille tetris eller en anden aktivitet, du normalt holder af.
    • Tal med andre om dine problemer. Det hjælper at få sagt tingene højt og få en anden persons mening om dine bekymringer.
    • Er det for svært at tale med dem, der er tæt på, kan du ringe til en af de mange hjælpelinjer.

    Opdateret d. 03.09.2018

  • Vrede – Hvordan får jeg kontrollen tilbage?
    Vrede

    Vrede er sund og får os til at sætte grænser for, hvad vi lader os byde. Men når vreden løber af med os, kan vi komme til at gøre ting, vi fortryder bagefter.

    PsykInfo-vejlederens tips


    Skulle vreden løbe af med dig, så vær ikke for hård ved dig selv. Klap i stedet dig selv på skulderen, fordi du prøver. Med tiden vil du opleve, at der går længere og længere tid mellem de episoder, hvor vreden løber løbsk.

    • Øv dig i at mærke tegn på, at du er ved at blive vred. Tæl til 10, før du handler på dine følelser. Ofte vil du mærke, at vreden efter et par sekunders dybe vejrtrækninger er blevet lidt mindre. Samtidig får du tid til at tænke dig om.
    • Før du giver efter for din vrede, kan du overveje om der nu også er grund til at blive vred? Har du tolket situationen korrekt eller kunne der være andre forklaringer på det, du er vred over? Nogle gange forstærkes vreden af, at situationen minder os om noget, vi har oplevet før.
    • Har du ladet din vrede går ud over andre, så øv dig i at sige undskyld, så alle parter kan komme videre.

    Opdateret d. 03.09.2018

Spørgsmål

Hvorfor kan jeg ikke bare tage mig sammen?

Svar

Psykisk sygdom er ikke et tegn på svaghed.

Pårørende Leksikon
Luk
Del
  • X
Del

Modtageren får en e-mail med et link til MinVej.dk og den information, du gerne vil dele. Du har mulighed for at tilføje en kort besked.

Din e-mail er sendt. Tak fordi du delte din viden.